Bölüm 2
21. y.y Klaite algısı ürün modeli/ Multidisipliner Fayda modeli |
21. y.y Kalite Algısı Multidisipliner Fayda Modeli'nde 6 temel unsur vardır. Şimdi bunları teker teker inceleyelim:
1- İhtiyacın karşılanması: Mevcut ihtiyaç/ sorun tespit edilir ve ürüne gerekli fonksiyonlar kazandırılarak ihtiyaç karşılanır/ sorun çözülür. Burada ihtiyacın/ sorunun en temel düzeyde karşılanması esastır.
İhtiyacın bir problem, bir gereklilik olmaktan çıktığı nokta en temel noktasıdır, bu noktadan sonra artık giderilmiş bir ihtiyaçtan, çözülmüş bir problemden bahsedebiliriz.
2- Üründen/ değerden doğabilecek yan etkilerin minimize edilmesi : Günümüzde kullandığımız elektronik araçların, günlük bakımımızı gerçekleştirdiğimiz ürünlerin, internetin, akıllı telefonların, röntgen cihazının, kemoterapinin, kullandığımız ilaçların hepsinin bildiğimiz ve bilmediğimiz sağlık üzerinde bir çok yan etkileri var.
Üretici firma kullanım talimatlarını yazarken tüketicinin yanında olmalı, ürünün yan etkileri minimize edilmelidir. Tüketici her türlü yan etkiye karşı eğitim programları/ videoları ile bilinçlendirilmelidir. Bir yan etkiyi önlemenin en iyi yolu onu yönetebilmek, kontrol altına alabilmektir ki bu da ürün ve sorun hakkında doğru ve eksiksiz bilgilendirmeden geçer.
3- Ürünün/ değerin eğitici bir kimliğinin olması: Ürünlerin/ değerlerin bir kimliği vardır. Hizmet ettikleri alana dair müşterisini bilgilendirmeli, hayatında bu alandaki problemlere ve sorunlara karşı tüketiciyi bilinçlendirmelidir. Bu eğitici kimlik aynı sektördeki firmaların birlikte yürüttüğü bir programda olmalıdır. Zaten artık tüm sektörler güçlü ekosistemler kurmalıdır, tüketiciye ulaşmanın, onu kazanmanın yolu planlı bir eğitim ve bilinçlendirme programından geçer. Bilinçlenme ve farkındalık bir firmanın müşterisine verebileceği en önemli değerdir.
4- Ürünün/ değerin birden fazla fonksiyonu olması: Bu bizim için büyük bir artıdır. Aynı anda bir çok ihtiyacımızı karşılayan, birden fazla sorunumuzu çözen bir ürün. Akıllı telefonlar buna en güzel örnektir.
Ürünün birden fazla fonksiyonu olması, ona biçeceğiniz fiyat üzerinde sizi daha özgür kılar. Çok fonksiyonlu çözümler/ cihazlar yeni bir pazardır ve kendi standartları vardır, eklediğiniz her fonksiyonla bu standartları siz de belirlemiş olursunuz. Burada aynı amaca hizmet eden değil de farklı alanlara, sorunlara hizmet eden bir ürün, müşterinin kalbini daha çok kazanacaktır. Sözünü ettiğimiz, ürün üzerinde multidisipliner bir inovasyon çalışmasıdır.
5- Ürünün/ değerin çevre dostu olması: Ürün veya değerimizin hümanist, canlı ekosistemine karşı duyarlı, doğayla dost, onu koruyan bir kimliği olmalıdır. Onun adına geleceğe yatırım planları yapmalıdır.
Birey olarak ve bir üretici olarak dünyaya zarar verdiğimizin farkındayız. Sanayinin, teknolojinin ve tüketim alışkanlıklarımızın dünyaya karşı önlenemez yan etkisine karşı, çevreyi koruma programları, müşteri bilinçlendirme programları düzenlenmeli, sürdürülebilir bir çevre için ürünlerin yan etkilerini minimize eden antagonist ürünler geliştirilmelidir. Bu da aslında başka bir multidisipliner alandır: bilim, teknoloji, sağlık ve akademik çevre bu konuda ortaklaşa çalışmalı, dünyamız için koruyucu ürünler geliştirilmelidir.
6- Ürünü/değeri üreten firmanın müşteri ile maksimum etkileşim ve iletişim içine girmesi : İletişim önümüzdeki yılların en temel güven parametresi olacaktır: Firmaların müşteri ilişkilerini geliştirirken izleyeceği yol öncelikle doğru iletişim yollarını öğrenmek, müşteri üzerinde bir yönetmen değil müşteriyi koruyan, güvenliğini, sağlığını düşünen, müşterisine değer veren ve onun kendisi için öneminin farkında olan ve bunu müşterisine hissettiren, sosyal medya kanalları ile ürünün geleceği konusunda müşterisine söz hakkı veren bir yapı içinde olmalıdır.
Firmaların görünen sahipleri patronlardır ama görünmeyen sahipleri de müşterileridir. Müşteri de doğru kalite algısını oluşturan, değişen trendlere karşı bu kalite algısının sürdürülebilirliğini yönetebilen firmalara karşı sadakatini sürdürecektir.
Sevda ÇUBUK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder