Çeviri

20 Kasım 2014 Perşembe

The Alibaba Story - Crocodile in the Yangtze

The Alibaba Story – Crocodile in the Yangtze filmi 17-23 Kasım 2014 Global Girişimcilik haftası kapsamında Türkiye'de belirli üniversitelerde gösterime sunuluyor. Ben İTÜ'de Endeavor Türkiye sponsorluğunda düzenlenen gösterime katıldım. Film gösterimi sonunda filmin yönetmeni ve aynı zamanda Alibaba'da altı yıl CEO'luk görevinde bulunmuş Porter Erisman'la izleyiciler arasında soru-cevap şeklinde keyifli bir sohbet gerçekleşti. Bir CEO'nun, kuruluşundan çeşitli dalgalanmalar geçirdiği, iniş ve çıkışlar yaşadığı bir firmanın değerlerini esas alarak, Jack Ma'ya sevgi ve hayranlık besleyerek böyle bir film çekmesi çok güzel. Bu hikayeler bizler için cesaret kaynağı. Tüm girişimler gibi Alibaba da bir hayalle başlıyor. Porter Erisman'ın bizlerle çok uzaklarda dünyayı ve ülkesini değiştiren bir girişim hikayesini paylaşması çok değerli. Kendisine sevgi ve teşekkürlerimi sunuyorum. Emeğine ve gönlüne sağlık ...

Porter Erisman
The Alibaba Story - Crocodile in the Yangtze filmi Sundance Film Festivali başta olmak üzere birçok festivalde ödül kazanmış. Filme adını veren Yangtze Asya'nın en uzun, dünyanın da üçüncü  en uzun nehri. Jack Ma filminde internet girişimini kurarken global anlamda internetin bir okyanus olduğunu ve bu konuda dünya devleri ile savaşmanın zor olduğunu ancak bir nehirde dünyaya kafa tutabileceklerini söylemişti. Filmi Türkçe'ye çevirecek olursak Yangtze nehrindeki timsah diyebiliriz. Filmin fragmanını crocodileintheyangtze linkinden izleyebilirsiniz.

 
The Alibaba Story - Crocodile in the Yangtze bir girişimcilik öyküsü . Steve Jobs'un hayatını anlatan Jobs filminden sonra bu izlediğim ikinci girişimcilik öyküsü. Jobs filmi gibi büyük bütçelerle çekilmediğini, daha amatör bir bütçeyle çekildiğini öncelikle belirtmeliyim. Amaç Alibaba'nın kuruluş öyküsünü, kurucusu Jack Ma'nın kişisel özelliklerine de değinerek, bir girişimin inançla ve değerlerle nasıl inşa edildiği ve bu günlere hangi mücedeleleri vererek geldiğini samimi bir şekilde paylaşmak. Jack Ma sahip olduğu vizyoner bakış ile internetin ve e-ticaretin insanların hayatında çok önemli bir yeri olacağını hissetmiş, birçok insan gibi onu bir balon olarak görmemiş ve patlayacağını düşünmemiş. İnternetin dünya insanları arasında bir köprü olacağına inanmış.




Filmi izlerken Jack Ma'nın internet ile ilk tanışma hikayesi yüzümüzde tebessüm uyandırdı: Jack Ma o yıllarda bir çevirmenlik işi dolayısıyla Amerika'ya gidiyor. Amerika'ya geldiği zaman da böyle bir iş olmadığını, dolandırıldığını anlıyor. Sonra kalmak için tanıdığı birilerinin evine gidiyor. Orada ev sahibi '' Jack bak bu internet, burada istediğin her konu hakkında bilgi bulabilirsin '' diyor. Jack şaşırıyor: Hemen arama motoruna bira yazıyor, bir sürü bira çeşidi ve ülke çıkıyor. Jack çok heyecanlanıyor ve bu sefer Çin yazıyor. Ekranda Çin'e dair hiç bir bilgi gözükmüyor. Jack çok üzülüyor ve ertesi sabah Çin'i anlatan bir sayfa hazırlıyor. Gün sonunda 5 kişi tarafından sayfasının ziyaret edildiğini görüyor.

Jack bir ingilizce öğretmeni. Girişken, sempatik, biraz çılgın bir yapısı var. Karizmatik ve insanlar üzerinde güven uyandırıyor. İyi liderlik vasıflarına ve keskin bir zekaya sahip. Her uzakdoğu insanı gibi sabırlı ve pes etmiyor. Ekip çalışmasına ve takımına çok inanıyor, doğru kararları zamanında verebiliyor. Savaş sanatı kitabının uzakdoğudan çıktığını ve dövüş sanatları konusunda uzakdoğunun uzman olduğunu düşünürsek Jack Ma'nın Ebay'i Çin pazarından çıkarmak için kullandığı yöntemlere ve cesaretine hayran olmamak imkansız. Bir girişimcinin sahip olması gereken tüm manevi değerlerle yoğrulmuş, ülkesine ve insanına hizmet etmenin önüne hiçbir maddi zenginliği koymamış biri olarak gerçek bir girişimci ruhuna sahip gerçek bir lider.

Filmde girişimcilik dünyasına dair güzel hayat tecrübeleri de vardı: Mesela Ebay'in o dönemlerdeki CEO'su Meg Whitman bir girişimin 2-3 seneden önce para kazanamadığını söyledi.

Filmden benim çıkardığım ders vazgeçmeyen kişinin kazanmaya mahkum olduğu.

Her girişimci adayının ve girişimcinin izlemesi gereken bir başarı öyküsü: Nasıl para kazanırızdan ziyade bir girişimin sahip olması gereken misyon ve vizyon, en zor günlerde dahi bu misyona sadakat ve ekip ruhu sizi bekliyor. Ayın 23'üne kadar hala izleme fırsatınız var. İyi seyirler ...
 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder